112, σας λέει κάτι αυτό ο αριθμός;
O Ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης 112 ξεκίνησε να λειτουργεί από το 1991 και χρησιμοποιείται για άμεση επικοινωνία επί 24ώρου βάσης με τις τοπικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (αστυνομία, ΕΚΑΒ, πυροσβεστική, κ.λπ.). Από το 1998 η Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεώνει τα κράτη-μέλη της να παρέχουν κλήση του «112» από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο και από τηλεφωνικό θάλαμο χωρίς τηλεφωνική χρέωση.
Οι Ευρωπαίοι πολίτες από οποιοδήποτε χώρα της ευρύτερης Ευρώπης καλούν τον πανευρωπαϊκό αριθμό «112» προκειμένου να εξυπηρετηθούν από τις αρμόδιες τοπικές αρχές για να ζητήσουν βοήθεια.
Οι κλήσεις στο 112 είναι δωρεάν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, διευκολύνοντας την τηλεφωνική πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμος αριθμός για τους πολίτες που ταξιδεύουν εντός της ΕΕ και έρθουν αντιμέτωποι με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο εξωτερικό.
Το 112 λειτουργεί σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε παράλληλα με τους εθνικούς αριθμούς κλήσης έκτακτης ανάγκης. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ αποτελεί ωστόσο τον μοναδικό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης. Λειτουργεί επιπλέον στην Ελβετία και τη Νότια Αφρική.
Στην Ελλάδα, το 112 λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει με υπηρεσίες όπως Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα, ΕΚΑΒ, Λιμενικό Σώμα, Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056, την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.
Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.
Η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμη και χωρίς κάρτα SIM. Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.
Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).
Η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.
Ωστόσο αρνητικά ήρθε στην επικαιρότητα ο αριθμός 112 με τα πρόσφατα τραγικά συμβάντα της φωτιάς στο Μάτι αφού αναδείχθηκε η διαχρονική ολιγωρία του ελληνικού κράτους που παρά τις οδηγίες της Ευρωαπαϊκής Ένωσης ήδη από το 1998 για ενεργοποίηση της λειτουργίας του αριθμού ως εργαλείου αντιμετώπισης κρίσιμων καταστάσεων, σύμφωνα με τη Γεν. Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας οι αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας και της ελληνικής νομοθεσίας δεν έχουν επιτρέψει την πλήρη λειτουργία του.
Αυτό που απομένει λοιπόν να ενεργοποιηθεί είναι το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών, (Cell Broadcast Service), μέσω του οποίου, το κέντρο του «112», μπορεί να στείλει ταυτόχρονα γραπτό μήνυμα μέσω των κινητών τηλεφώνων, ή και φωνητικών μέσω των σταθερών τηλεφώνων, σε όλους τους πολίτες μιας περιοχής, με την ειδοποίηση να την εγκαταλείψουν άμεσα, λόγω κινδύνου, κάτι που θα ήταν σωτήριο για πολύ κόσμο, στην περίπτωση της πυρκαγιάς στο Μάτι.
Σύμφωνα με την ενημέρωση των τελευταίων ημερών της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας μετά τα τραγικά γεογνότα στο Μάτι «το έργο αυτή τη στιγμή προχωράει κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο "112" αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».