Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2024 19:30

ΣΤΑΠΠΑΣ: "Δεν κόβεις 30 δέντρα για να αλλάξεις πλάκες στα πεζοδρόμια"!

xioustappas
Τις απόψεις του δημοσιοποίησε ο Δημοτικός Σύμβουλος της παράταξης "8ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ" Νίκος Στάππας σχετικά με την πρόταση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου για το κόψιμο των 30 δέντρων στη Χίου εν όψει διαμόρφωσης των πεζοδρομίων της περιοχής. Ο κ. Στάππας συμμετείχε σε κλιμάκιο που επισκέφθηκε τα υπό διαμόρφωση πεζοδρόμια και μετά την αυτοψία προτείνει τα εξής:


Αυτοψία για τα πεζοδρόμια και τα δένδρα της οδού Χίου (μεταξύ 17ης Νοέμβρη και Αρκαδίου)

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 05-06-2018 μας ζητήθηκε να επισκεφθούμε την οδό Χίου (μεταξύ 17ης Νοέμβρη και Αρκαδίου) για να διαμορφώσουμε άποψη για τα έργα πεζοδρομίων τα οποία ήδη γίνονται. Στα πλαίσια των εργασιών αυτών από την Τεχνική Υπηρεσία έχει ζητηθεί η κοπή περίπου 30 δένδρων και η Υπηρεσία Πρασίνου εισηγείται να κοπούν λιγότερα. Προς το παρόν δεν έχουμε στα χέρια μας τα δύο αυτά υπηρεσιακά έγγραφα.

Επί τόπου βρεθήκαμε το πρωί της Παρασκευής 08-06-2018 οι δημοτικοί σύμβουλοι Γ. Αρβανίτη (Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Ποιότητας Ζωής και προώθησης της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), Ν. Στάππας, Γ. Ρεμούνδος, Π. Ζήκας, και από τις υπηρεσίες του Δήμου οι Ναθαναήλ (Θάνος) Σοφιανίδης, γεωπόνος και Ξανθή Αντωνοπούλου, τοπογράφος μηχανικός. Εικόνες από την αυτοψία βρίσκονται στο τέλος του κειμένου.

xiouaftopsia
Οι 8 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, θεωρούμε ότι οι διαμορφώσεις επαρκών πεζοδρομίων σε ολοκληρωμένες διαδρομές είναι αναγκαίες. Με κάποιες επιφυλάξεις ως προς την προτεραιότητα, αναγκαία διαδρομή θεωρούμε την Χίου μεταξύ 17ης Νοέμβρη και Αρκαδίου.

Τι είδαμε και τι είπαμε

Στο δεξί πεζοδρόμιο της Χίου (προς το βουνό), ιδίως κοντά στην 17ης Νοέμβρη, υπάρχουν πολλοί μεγάλοι βραχυχίτωνες οι οποίοι σε πολλά σημεία έχουν ανασηκώσει τις πλάκες πεζοδρομίου. Εάν κοπούν, το πεζοδρόμιο θα έχει πλάτος επαρκές (λίγο μεγαλύτερο από τρεις πλάκες δηλ. 1.50μ).
Προτείναμε, άμεσα και πριν την κοπή, να φυτευτούν μουριές (που δεν καρποφορούν) στην άκρη του πεζοδρομίου, ώστε να διατηρείται η ελάχιστη ελεύθερη ζώνη διέλευσης των 1.50μ. Εάν φυτευτούν μουριές ήδη ψηλές και μάλιστα αραιά, σε ένα χρόνο μπορεί να κλαδευτούν αφήνοντας μακριές βέργες μεταξύ τους (παραδοσιακός τρόπος διαμόρφωσης), ώστε το επόμενο έτος και οπωσδήποτε το μεθεπόμενο θα υπάρχει σκιά το καλοκαίρι. Μετά 10 – 15 χρόνια, όταν οι μουριές αυτές έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν χοντρό κορμό θα πρέπει να φυτευτούν νέες ενδιάμεσα, οπότε μετά από διετία οι πρώτες θα κοπούν.
Όμως θα πρέπει να ενημερωθούν προηγουμένως οι κάτοικοι, ώστε να δεχτούν τη νέα διαμόρφωση και να μη θεωρηθεί ότι κόβονται τόσο μεγάλα δέντρα χωρίς λόγο.
Παρόμοια διαμόρφωση μπορεί να γίνει και σε άλλα σημεία της διαδρομής, όπου υπάρχει πεζοδρόμιο που μπορεί να κοπούν τα δέντρα.

Όμως στο τμήμα αυτό της Χίου δεν υπάρχει παντού επαρκές πλάτος 1.50μ (τουλάχιστον) ακόμα και εάν κοπούν τα δέντρα. Έχουμε από ετών και σε πολλές περιπτώσεις (γραπτά και προφορικά) προτείνει: (1) η μείωση του πλάτους των δρόμων όταν αυτά υπερβαίνουν τα 3.00μ όπως ορίζεται στις Οδηγίες Μελετών Έργων Οδοποιίας-ΟΜΟΕ (2) μείωση του πλάτους στο ένα πεζοδρόμιο, ώστε να φτιάξουμε τουλάχιστον το άλλο με επαρκείς διαστάσεις. Οπότε μετρήσαμε ενδεικτικά το πλάτος του οδοστρώματος σε κάποια σημεία, πέρα από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα. Βρέθηκε περίπου 3.50μ. Δεν έχει γίνει κάποια προσπάθεια να ενταχθεί αυτό το πλάτος στα πεζοδρόμια.

Οι κάτοικοι περπατούν κυρίως στο οδόστρωμα (νέοι, γέροι, καροτσάκια με μωρά). Ρωτήσαμε τους τεχνικούς μας: όταν ολοκληρωθούν οι διαμορφώσεις που ξεκίνησαν, αυτοί οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να περπατάνε στο οδόστρωμα ή θα μπορούν να περπατήσουν στο πεζοδρόμιο; Η απάντηση ήταν στο οδόστρωμα (αφού το πλάτος των πεζοδρομίων δεν είναι επαρκές). Τότε γιατί γίνονται αυτές οι κατασκευές;

Δηλαδή: φαίνεται ότι το έργο στο μεγαλύτερο μήκος του δεν οδηγεί σε επαρκή πεζοδρόμια ακόμα και εάν κοπούν πολλά δέντρα. Επομένως δεν υπάρχει λόγος να γίνεται. Ίσως μόνο τοπικά και σε κάποια οικοδομικά τετράγωνα έχει νόημα (ελπίζοντας ότι στο μέλλον αυτές οι αποσπασματικές διαμορφώσεις θα ενωθούν με σωστά μελετημένες για τα υπόλοιπα τμήματα).
Σε ένα πεζοδρόμιο υπάρχουν 5 ελαιόδεντρα, αλλά εκεί το πεζοδρόμιο είναι πολύ στενό και δεν υπάρχει λόγος να κοπούν αφού το πεζοδρόμιο είναι στενό (πολύ μικρότερο του 1.50μ). Ας μείνει ως ένα ωραίο σημείο για να θαυμάζουμε τα ελαιόδεντρα.

Αναρωτηθήκαμε εάν είναι δυνατό να φύγουν κάποια αυτοκίνητα από το δρόμο. Ο κ. Ζήκας ανέφερε ότι πρέπει να γίνει καταγραφή των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης εντός των ιδοκτησιών τα οποία δεν χρησιμοποιούνται. Απαντήθηκε ότι είναι εργασία μεγάλου κόστους. Ο κ. Ρεμούνδος ανέφερε ότι είναι της τάξης των 5.000 ευρώ.

Στην διασταύρωση Χίου και Δεδούση έχει προταθεί η κοπή αμυγδαλιάς ο κορμός της οποίας προεξέχει λίγο στο πεζοδρόμιο. Για να διατηρηθεί το δέντρο οι ιδιοκτήτες έχουν διαμορφώσει κατάλληλα τον τοίχο του φράχτη τους. Προτείναμε τη διατήρηση της αμυγδαλιάς, αφού βρίσκεται σε διασταύρωση και μάλιστα στη θέση αυτή μπορεί να κατασκευαστεί γωνιακό πλάτυσμα του πεζοδρομίου το οποίο αφενός θα εξυπηρετεί τη διέλευση πεζών και αφετέρου θα ενισχυθεί και η οδική ασφάλεια (δεν θα γίνεται στάθμευση στη γωνία όπως προβλέπει ο ΚΟΚ. Μάλιστα τέτοιες κατασκευές έχει κάνει πολλές ο δήμος μας και στην παρούσα διοίκηση και κατά την προηγούμενη). Προβλήθηκε αντίρρηση σχετικά με τη ροή των ομβρίων, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχουν πολλές απλές λύσεις.

Αναφέρθηκε (Αρβανίτη, Αντωνοπούλου), ότι τα έργα αυτά είναι έργα ανάπλασης και όχι επιδιορθώσεις πεζοδρομίων, οπότε δεν υπάρχει υποχρέωση πληρωμής τους από τους κατοίκους κατά το άρθρο 24 του κτηριοδομικού. Δεν πείστηκα για την άποψη αυτή. Σε περίπτωση ανάπλασης θα έπρεπε να τηρηθούν τουλάχιστον οι προδιαγραφές, ενώ εδώ πρόκειται για αλλαγή πλακών στα υπάρχοντα προβληματικά πεζοδρόμια.

Έγινε συζήτηση ότι οι συνήθεις κατασκευές με πλάκες πεζοδρομίου, υπόβαση με τσιμέντο, μεταλλικό πλέγμα κλπ, έχουν μεγάλο κόστος. Πρότεινα να διερευνηθεί κατασκευή με άσφαλτο όπως γίνεται σε πολλά μέρη του κόσμου και όπως έχει γίνει και στα Βριλήσσια (τουλάχιστον). Απαντήθηκε ότι η διαφορά κόστους είναι μικρή και η άσφαλτος αυξάνει τις θερμοκρασίες. Προφανώς δε συμμερίζομαι την άποψη αυτή και ως προς το κόστος και ως προς τη συμπεριφορά της ασφάλτου και αντιπρότεινα ότι η άσφαλτος μπορεί να περιέχει ανοιχτό χρώμα, περισσότερο λευκό χαλίκι κλπ.

Τι να κάνουμε γι αυτή την εν εξελίξει εργολαβία;

1. Να ενημερωθούν άμεσα οι κάτοικοι για την εργολαβία και τον τρόπο χρηματοδότησης της.
2. Μπορούμε να διαμορφώσουμε επαρκές πεζοδρόμιο (ελάχιστο 1.50μ) χωρίς να κόψουμε δέντρα; Να διαμορφωθεί.
3. Μπορούμε να διαμορφώσουμε επαρκές πεζοδρόμιο (ελάχιστο 1.50μ) κόβοντας δέντρα; Να διαμορφωθεί εφόσον άμεσα φυτευτούν κατάλληλα δέντρα (αρχική μας πρόταση είναι οι μουριές, όπως προηγουμένως).
4. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να διαμορφώσουμε επαρκές πεζοδρόμιο (ελάχιστο 1.50μ); Δεν κάνουμε τίποτα. Το έργο είναι άχρηστο. Μεταφέρουμε τον εργολάβο σε άλλη περιοχή όπου υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης και ταυτόχρονα τεκμηριώνονται σημαντικές ανάγκες βαδίσματος. Σ΄ αυτή τη περίπτωση, μελέτη βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ ή κάτι παρόμοιο) θα πρέπει να δώσει τις αρχές βελτίωσης των συνθηκών μετακίνησης οχημάτων, πεζών, ποδηλατών, στάθμευσης και θα καθορίσει την προτεραιότητα επέμβασης.

Τι έχουν προτείνει οι 8 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Σχετικά με τα θέματα τα οποία προέκυψαν, κατά τα προηγούμενε τέσσερα χρόνια οι 8 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ έχουμε προτείνει:
- Να γίνει Μελέτη Συνολικής Διαχείρισης Πρασίνου οι οποία θα θέτει τις γενικές αρχές κοπής και φύτευσης δένδρων στο δήμο, ώστε να μπορούν άμεσα οι υπηρεσίες και το δημοτικό συμβούλιο να αποφασίζουν για ανάγκες κοπής και φύτευσης, ιδιωτικές και δημοτικές (Προτάθηκε δεκάδες φορές στο Δημοτικό Συμβούλιο, με αφορμή προτάσεις κοπής δένδρων. Δεν έγινε δεκτό).
- Να εφαρμόζεται ισοζύγιο πρασίνου στο δήμο (το προτείναμε κατά τη σύνταξη του κανονισμού καθαριότητας και πρασίνου και το έχουμε επαναφέρει πολλές φορές στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο όμως δεν έγινε δεκτό)
- Να διαμορφωθεί πίνακας με ιδιότητες δένδρων τα οποία είναι κατάλληλα προς φύτευση στα πεζοδρόμια και άλλους χώρους του δήμου μας. Να ενημερωθούν σχετικά οι κάτοικοι (δεν έγινε δεκτό).
- Στις προδιαγραφές της Υπηρεσίας Συμβούλου Βιώσιμης Κινητικότητας προτάθηκε να ζητηθεί «Τυπολογία προβλημάτων δένδρων στα πεζοδρόμια του Δήμου (ΦΑΣΗ Α). Διαμόρφωση σχεδίου αμέσων παρεμβάσεων και μεσοπρόθεσμου σχεδίου λύσης του προβλήματος και ενημέρωσης του κοινού (ΦΑΣΗ Β)». Δεν περιελήφθη στις προδιαγραφές. (επισυνάπτεται το έγγραφο της 7-10-2015).
- Να ενημερωθούν οι κάτοικοι για το πρόβλημα των πεζοδρομίων στα δέντρα και τις δυνατότητες που υπάρχουν και ενεργοποίηση της Τεχνικής Υπηρεσία και της Υπηρεσίας Πρασίνου ώστε να βρεθούν λύσεις για τύπους προβλημάτων που έχουμε στο δήμο μας.
- κ.ά.

Νίκος Στάππας
Δημοτικός Σύμβουλος με τις 8 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.