Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε τη χρήση των cookies όπως αυτή περιγράφεται στην πολιτική των cookies.
 για Νewsletter    

Εκτύπωση

Πως θα προκύψει η νέα δημοτική αρχή από τις εκλογές του Μαϊου

on .

dimarxeioxolargou

Γράφει ο Χάρης Κουγιουμτζόπουλος, δημοσιογράφος www.myota,gr

Επειδή πολλές ανακρίβειες γράφονται, αλλά κυρίως λέγονται και πολλές ψεύτικες εντυπώσεις και κυρίως ελπίδες κατασκευάζονται γύρω τριγύρω, προκειμένου κάποιοι να δημιουργήσουν ευνοϊκό κλίμα προς ώφελός τους, όπως σας είχα υποσχεθεί σήμερα σας παρουσιάζω μια πλήρη ανάλυση του νέου εκλογικού νόμου και μάλιστα με συγκεκριμένα παραδείγματα με τις επιπτώσεις στον δικό μας δήμο Παπάγου Χολαργού. Προσπάθησα να το κάνω όσο πιο απλό γίνεται αλλά μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για ένα ζήτημα σύνθετων αλγορίθμων που ελάχιστοι μπορούν να το κατανοήσουν.

Κατ΄ αρχήν να πάρουμε κάποια συγκεκριμένα δεδομένα που είναι νομικής φύσης:

1) Ο Δήμος Παπάγου Χολαργού εκλέγει Δημοτικό Συμβούλιο με 33 έδρες.
2) Απο τις 33 έδρες οι 10 προέρχονται από τον Παπάγου και οι 23 από το Χολαργό με χωριστά ψηφοδέλτια.
3) Τα άρθρα του νόμου που μας ενδιαφέρουν είναι τα εξής:

Αρθρο 28 του νόμου 4555/18

Παράγραφος 2. Η αναλογική κατανομή των εδρών γίνεται ως εξής:
Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν, σε όλα τα εκλογικά τμήματα δήμου, αθροιστικά όλοι οι συνδυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού διαιρείται στη συνέχεια με το εκλογικό μέτρο και καθένας τους καταλαμβάνει ΤΟΣΕΣ ΕΔΡΕΣ ΟΣΟ και το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης.

Αν οι έδρες που καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που συμμετέχουν στην κατανομή με την προηγούμενη διαδικασία είναι λιγότερες από τις προς διάθεση, όσες απομένουν κατανέμονται ανά μία μεταξύ όλων των συνδυασμών, είτε έλαβαν έδρα κατά το προηγούμενο εδάφιο είτε όχι, ανάλογα με τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπά τους.

Αρθρο 30

Παράγραφος 5. Στη συνέχεια, υπολογίζεται το εκλογικό μέτρο για κάθε συνδυασμό, ως το πηλίκο των έγκυρων ψηφοδελτίων του συνδυασμού στο σύνολο του δήμου προς τις έδρες που δικαιούται να καταλάβει σύμφωνα με το άρθρο 32. Το πηλίκο, μετά την παράλειψη του κλάσματος, προσαυξάνεται κατά μία μονάδα. Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων του κάθε συνδυασμού ΔΙΑΙΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΚΆΘΕ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ με το εκλογικό του μέτρο και ο συνδυασμός καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο είναι το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης. Αν σε κάθε εκλογική περιφέρεια υπάρχουν τόσες διαθέσιμες έδρες όσες δικαιούται ο συνδυασμός, τις καταλαμβάνει όλες και ο αριθμός τους αφαιρείται από τις διαθέσιμες της περιφέρειας. Αν δεν υπάρχει επαρκής αριθμός, στο συνδυασμό κατακυρώνονται μόνον οι διαθέσιμες έδρες.

Τροποποίηση άρθρου 38 του ν. 3852/2010

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Τακτικοί δημοτικοί σύμβουλοι εκλέγονται, από τους υποψηφίους καθενός από τους συνδυασμούς του άρθρου 31, κατά σειρά, αυτοί που έλαβαν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης, στην ΟΙΚΕΙΑ εκλογική περιφέρεια».

Και επειδή οι περισσότεροι προφανώς και δεν θα έχουν καταλάβει πως γίνεται η κατανομή των εδρών μεταξύ παρατάξεων και των δύο κοινοτήτων Παπάγου και Χολαργού θα προχωρήσω σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Όπως καταλαβαίνετε είμαι υποχρεωμένος στα παραδείγματα να ακολουθήσω την δυναμική των παρατάξεων όπως καταγράφτηκαν από την λαϊκή βούληση στις τελευταίες δημοτικές εκλογές και συνυπολογίζω και κάποιες μεταγραφές προσώπων που ανακοινώθηκαν ή που πρόκειται κατά πληροφορίες να ανακοινωθούν.

Με την έννοια αυτή μπορείτε να κρατήσετε το άρθρο για μετά τις εκλογές καθώς στις προηγούμενες οι προβλέψεις μου είχαν απόκλιση μόλις 1%.

Κατ’ αρχήν σας παραθέτω την διαφορά μεταξύ του προηγούμενου και του σημερινού εκλογικού συστήματος. Σήμερα οι έδρες των παρατάξεων κατανέμονται ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

pinakas1

Στον πρώτο πίνακα 1 βλέπουμε την κατανομή των εδρών όπως είναι σήμερα με το προηγούμενο εκλογικό σύστημα. 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

pinakas2

Στον πίνακα 2 βλέπουμε την κατανομή των εδρών όπως θα διαμορφώνονταν αν εφαρμοζόταν το σημερινό εκλογικό σύστημα με τις ίδιες δυνάμεις των παρατάξεων του 2014.

Πάμε όμως να δούμε και μερικά άλλα παραδείγματα πρώτον για να κατανοήσουμε πως διαμορφώνονται οι έδρες ανάλογα με τα ποσοστά, δεύτερον την τεράστια σημασία που έχει το πλήθος των παρατάξεων που θα συμμετάσχουν τελικά και τρίτον την κατανομή των εδρών μεταξύ των δύο κοινοτήτων Παπάγου και Χολαργού.

Και ξεκινάω από τα δύο πιθανότερα σενάρια σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα πληροφορίες μας.

Επειδή επίσης πολλες ανακρίβειες, ακούγονται να σας θυμίσω ότι βάσει νόμου το άθροισμα των εγκύρων ψηφοδελτίων όλων το συνδυασμών σε ποσοστιαία δύναμη πρέπει να είναι 100. 101 δεν γίνεται.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

pinaka3

Στο πρώτο σενάριο λοιπόν, οι δυνάμεις είναι 34, 28, 20, 9, 5, 3%. Ο πρώτος σε ψήφους βγάζει μόλις 11 έδρες αντί των 20 που έβγαζε με το παλιό σύστημα αν εκλεγόταν δήμαρχος.

Αλλο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι ενώ ο πρώτος παίρνει 5 και 6 έδρες σε Παπάγο και Χολαργό αντίστοιχα, ο δεύτερος στις 9 παίρνει 2 και 7. Δηλαδή στον Χολαργό ο δεύτερος που υπολείπεται κατά 10 μονάδες στο σύνολο έναντι του πρώτου, παίρνει περισσότερες έδρες στο Χολαργό από ότι ο πρώτος λόγω του άρθρου 30.

ΠΙΝΑΚΑΣ 4

pinaka4

Στο δεύτερο πιθανό σενάριο (Πίνακας 4) βλέπετε τις μεταβολές. Τον πρώτο από το 33 τον έβαλα στο 40% και τον τρίτο από το 20 στο 14. Εκεί η διαφορά που δημιουργείται είναι μόλις 2 έδρες που κερδίζει ο πρώτος έναντι του τρίτου τις οποίες και τις δύο τις κερδίζει στο Χολαργό.

Συμπέρασμα: Στις επόμενες εκλογές θα παίξει ρόλο η αναλογία των εδρών μεταξύ των συνδιασμών και όχι ποιος θα εκλεγεί δήμαρχος, αφού η συνδιοίκηση πολλών παρατάξεων είναι επιβεβλημένη.

Και στις δύο περιπτώσεις των σεναρίων που βλέπετε, είτε βγει Δήμαρχος ο επικεφαλής του πρώτου συνδιασμού, είτε βγει δήμαρχος ο επικεφαλής του δεύτερου συνδιασμού (στις επαναληπτικές εκλογές της δεύτερης Κυριακής) είναι υποχρεωμένοι και οι δύο να συνδιοικήσουν μαζί ή με τον τρίτο συνδιασμό μπορεί και με τον τέταρτο και οι προγραμματικές συμφωνίες που θα προκύψουν σαφώς θα εξαρτηθούν από την αναλογία που έχουν μεταξύ τους και όχι απο τον επικεφαλής που θα έχει βγει δήμαρχος.

Αυτό, λοιπόν που έχει μεγάλη σημασία είναι να δείτε τα προγράμματα του κάθε συνδιασμού διότι με αυτά θα πάνε στη διαπραγμάτευση και με αυτά θα καταρτίσουν υποχρεωτικά τους προϋπολογισμούς για να μπορέσει να διοικηθεί ο δήμος.