για Νewsletter    

Εκτύπωση

Βαμβακάρης, Καλέμης δύο εκπαιδευτικοί από τον Παπάγο στην κορυφή του κόσμου!

on .

hydrobota

Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών σήμερα και το myxolargos/mypapagos σας παρουσιάζει δύο εκπαιδευτικούς φωτεινά παραδείγματα που οδήγησαν την Ομάδα Ρομποτικής των σχολείων του Παπάγου στο πρώτο σκαλί της Παγκόσμιας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Δύο άνθρωποι που ξεπέρασαν τα ωράρια του δημοσίου και τα στενά όρια του σχολείου. Δούλεψαν άοκνα μαζί με τα παιδιά, έδεσαν μια δυνατή ομάδα συνεργασίας, τα ενέπνευσαν να σχεδιάσουν, να εμπεδώσουν ένα μεγάλο πλούτο γνώσεων βιωματικά μέσα από κανόνες φυσικής, μηχανικής, μαθηματικών να αυτενεργήσουν και τελικά να ξεπεράσουν κάθε στόχο και προσδοκία.

Σε μία συζήτηση εφ όλης της ύλης μιλήσαμε με τους συντονιστές καθηγητές, Πληροφορικής κ. Μιχάλη Βαμβακάρη και Φυσικής κ. Γιώργο Καλέμη για τη μεγάλη παγκόσμια πρωτιά, το ξεκίνημα, τα πλάνα δουλειάς, τις συμμετοχές, τις διακρίσεις, τα πρόσωπα που απαρτίζουν την ομάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής των Γυμνασίου-Λυκείου Παπάγου.

Το στήσιμο του πρώτου τμήματος

Οι δραστηριότητες εκπαιδευτικής Ρομποτικής ξεκίνησαν το σχολικό έτος 2013-2014 στο 1ο Γυμνάσιο Παπάγου. Στη σχολική ομάδα για αυτό το πρώτο έτος συμμετείχαν περίπου 20 μαθητές από τη Β’ και τη Γ’ τάξη του Γυμνασίου στο πλαίσιο της κατασκευής της βασικής έκδοσης του Hydrobot. Ειδικότερα γι αυτό το σχολικό έτος το πρόγραμμα ονομάστηκε «Δημιουργικές Παρασκευές Εργαστηρίου» καθώς οι συναντήσεις γίνονταν το απόγευμα κάθε Παρασκευής, ενώ παράλληλα με τις ρομποτικές κατασκευές εκτελούνταν και διάφορα πειράματα Φυσικής και Χημείας σχετικά με το σχολικό πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το σχολικό έτος 2014-2015 ο αριθμός των εγγραφών έφτασε στους 35 μαθητές, οπότε δημιουργήθηκαν δύο απογευματινά τμήματα. Την επόμενη σχολική χρονιά 2015-2016, η οποία ήταν πρακτικά η τελευταία χρονιά που οργανώθηκε τμήμα εκπαιδευτικής Ρομποτικής στο 1ο Γυμνάσιο Παπάγου, οι δραστηριότητες επεκτάθηκαν στους Αυτοματισμούς και στον τομέα του Internet of Things, (στο πλαίσιο προγράμματος Αγωγής Σταδιοδρομίας), με τη βοήθεια της χορηγίας της εταιρίας Google μέσω της οποίας αγοράστηκε ο κατάλληλος εξοπλισμός.
(Αναλυτικά η πορεία των δραστηριοτήτων στον σύνδεσμο: http://www.1gympapagou.gr/robotics)

hydrobotb

Η πορεία για τη μεγάλη διάκριση

Οι μαθητές Φίλιππος Αγγέλου και Παύλος Βλαζάκης, οι δύο μαθητές που πήραν μέρος στη μεγάλη διάκριση, ξεκίνησαν την ενασχόληση τους από το Γυμνάσιο και στη συνέχεια όντας πλέον μαθητές του 1ου ΓΕΛ Παπάγου συνέχισαν να συμμετέχουν στις δραστηριότητες του σχολικού έτους 2014-2015 ως μέντορες για τους νεοεισερχόμενους μαθητές.
Οι δύο μαθητές συνεργάστηκαν με τους συντονιστές καθηγητές για τη βελτίωση και τεκμηρίωση της μετατροπής του Hydrobot σε ηλεκτρονικά ελεγχόμενο όχημα, η οποία οδήγησε στις πρόσφατες διακρίσεις.

Το πλαίσιο λειτουργίας το τμήματος της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Η συνεργασία μεταξύ των δύο συντονιστών ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013, όταν τοποθετηθήκαν και οι δύο καθηγητές στο 1ο Γυμνάσιο Παπάγου (ο κ. Καλέμης σε σταθερή βάση και ο κ. Βαμβακάρης ως μερικώς τοποθετημένος μεταξύ τριών σχολείων). Έγινε σχεδίαση των δραστηριοτήτων και προωθήθηκε αίτηση του σχολείου προς το Ίδρυμα Ευγενίδου για την απόκτηση του βασικού πακέτου του Hydrobot.
Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων σε όλα τα σχολικά έτη γινόταν βεβαίως εκτός σχολικού ωραρίου, πολλές φορές απογεύματα κατόπιν συνεννοήσεων μεταξύ μαθητών και συντονιστών. Οι υποδομές του σχολείου παραχωρήθηκαν για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων. Τα εργαλεία για τις κατασκευές τα έφερναν οι μαθητές και οι συντονιστές ενώ τα υλικά, άλλα παρέχονταν μέσω των χορηγιών του Ιδρύματος Ευγενίδου και της Google και άλλα παρέχονταν από τον εξοπλισμό που είχαν ήδη στην κατοχή τους οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές.
Οι συναντήσεις γίνονταν για ένα δίωρο περίπου κάθε εβδομάδα, ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο κάθε σχολικού έτους, εκτός από το έτος 2015-2016, όπου η εκκίνηση των δραστηριοτήτων έγινε τον Οκτώβριο.

Hydroboteams

Που βασίστηκε το εγχείρημα

Η κουλτούρα του “Making” και του “Do It Yourself” η οποία εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων και η οποία υπάρχει διάχυτη σε αυτές, προσφέρει σε όσους ασχολούνται, την χαρά της δημιουργίας μέσα από τη συνεργασία και την ομαδική προσπάθεια. Έτσι μικροί και μεγάλοι «λερώνουν τα χέρια τους» για να κατασκευάσουν ή να επισκευάσουν κάτι, ή ακόμη αλλάζουν και τον τρόπο λειτουργίας συσκευών με στόχο την καλύτερη απόδοσή τους και την εξυπηρέτηση των ανθρώπινων αναγκών.
Δεν είναι απαραίτητο οι κατασκευές να σχετίζονται με την τεχνολογία αιχμής. Στην εποχή της διάδοσης του Διαδικτύου, που η πληροφορία είναι ελεύθερη να μεταδοθεί, καθένας μπορεί να ξεκινήσει το δικό του έργο κάνοντας π.χ. ανακύκλωση υλικών, κομποστοποίηση στο σπίτι του, κατασκευή αυτοσχέδιων επίπλων, επισκευή απλών βλαβών ή τουλάχιστον εντοπισμός τους αν χρειάζεται η παρέμβαση ειδικού, κλπ. Ένα παράδειγμα για το πέρασμα από την παθητική κατανάλωση στην ενεργητική παραγωγή.

Πως "χτίστηκε" το Hydrobot και πολλοί άλλοι "πειραματισμοί"

Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων και σε σχετικά μαθήματα που πραγματοποιήθηκαν στο Λύκειο έγιναν και άλλες κατασκευές σχετικές με τη Ρομποτική, το Internet of Things και τους Αυτοματισμούς όπως: αυτοσχέδιος συναγερμός, ασύρματη ενεργοποίηση-απενεργοποίηση φωτών-συσκευών, παρακολούθηση χώρων με τη χρήση ιπτάμενου drone και ειδικών καμερών, διακοσμητικός κύβος με φωτισμό που εναλλάσσεται σε συγκεκριμένο μοτίβο, δημιουργία αυτοκινούμενου οχήματος με τη χρήση ειδικών αισθητήρων, ψηφιακό θερμόμετρο με τη χρήση ειδικών πλακετών και πολλά άλλα.

Σχετικά με τη μετατροπή του Hydrobot η οποία βραβεύτηκε πρόσφατα, η εργασία ξεκίνησε το 2014 αμέσως μετά την υλοποίηση της βασικής έκδοσης του Hydrobot. Μεσολάβησαν τα στάδια της Ανάλυσης-Σχεδίασης-Υλοποίησης-Αξιολόγησης του έργου τα οποία οδήγησαν στην τωρινή του μορφή. Συνεργάστηκαν οι δύο συντονιστές με τους δύο μαθητές (απόφοιτοι πλέον), κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών σε δια ζώσης αλλά και εξ αποστάσεως συνεδρίες, αφιερώνοντας αμέτρητες ώρες ενασχόλησης. Σημαντικό μέρος των εργασιών αφιερώθηκε στην τεκμηρίωση και στην ανάπτυξη ειδικού λογισμικού για τον έλεγχο του Hydrobot, το οποίο είναι βασισμένο στις Αρχές του Ανοιχτού Λογισμικού.

Η γενικότερη φιλοσοφία του έργου είναι βασισμένη στην Ανοικτότητα, κάτι που σημαίνει ότι το έργο δεν μπορεί να πατενταριστεί, τα σχέδια και το λογισμικό διατίθενται δωρεάν και οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται μπορεί να τα ανακτήσει ελεύθερα, να τα εφαρμόσει, ακόμη και να τα βελτιώσει. Άλλωστε αυτή ήταν και η σειρά που ακολουθήθηκε και στην περίπτωση της ομάδας μας. Το ξεκίνημα έγινε από το ΜΙΤ και στη συνέχεια εξελίχθηκε όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

And the winner is...

Οι διακρίσεις της Ομάδας Ρομποτικής των σχολείων Παπάγου κατά χρονολογική σειρά:
2014 – 1η θέση σε δύο διαφορετικές κατηγορίες στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Hydrobots
2015 – 1η θέση Πανελληνίως και 5η θέση Πανευρωπαϊκά στον διαγωνισμό ”Ode to Code”
2016 – Διάκριση του έργου «Μετατροπή του Hydrobot σε ψηφιακά ελεγχόμενο Ρομπότ» μεταξύ 300+ ευρωπαϊκών σχολικών εργασιών, και συμμετοχή στην έκθεση Maker Faire Rome 2016
2017 – 1η θέση παγκοσμίως στον διαγωνισμό θαλάσσιας ρομποτικής εξερεύνησης «Deep Ocean Research and Robotics Competition» που διοργανώθηκε από τον οργανισμό «Museum of Science Fiction».

Ίδρυμα Ευγενίδου και την Google οι ευγενικοί χορηγοί

Η αγορά του εξοπλισμού Ρομποτικής καλύφθηκε κυρίως από τις χορηγίες του Ιδρύματος Ευγενίδου και της Google. Αξιοποιήθηκαν επίσης και οι σχολικές υποδομές όπως το σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής και το εργαστήριο Φυσικών Επιστημών. Στην περίπτωση όμως του Hydrobot ο εξοπλισμός όσο περνάει ο χρόνος χάνει την αξία του και χρειάζονται συνεχώς ανανεώσεις-αναβαθμίσεις οι οποίες συνήθως δε μπορούν να καλυφθούν από τον σχολικό προϋπολογισμό.

Μία πικρή γεύση πριν το τέλος...

Με τέτοιο brand name που έφτιαξε η Ομάδα μετά την παγκόσμια πρωτιά της θα έλεγε κανείς ότι φέτος οι χορηγίες θα έρχονταν μόνες τους και οι συμμετοχές θα δημιουργούσαν... δέκα τμήματα.
Όμως, προγραμματισμός για τη φετινή χρονιά και τις επόμενες δε μπορεί να γίνει, καθώς η πάγια πρακτική των εκπαιδευτικών αρχών (ΥΠΠΕΘ, Διεύθυνση Εκπαίδευσης) είναι να τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς όπου εμφανίζονται ελλείψεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την τεχνογνωσία και το ιστορικό των δραστηριοτήτων που μπορεί να τους συνοδεύει, πολύ απλά.
Έτσι, για τη φετινή σχολική χρονιά, η τοποθέτηση του ενός εκ των δύο συντονιστών σε τρεις σχολικές μονάδες (στην ευρύτερη περιοχή των Βορείων προαστείων) μακριά από τις σχολικές μονάδες του Παπάγου, κάνει τη συνεργασία και την οργάνωση αντίστοιχων δραστηριοτήτων ανέφικτη.

Και μία νότα αισιοδοξίας για το μέλλον, από τους ίδιους τους συντονιστές εκπαιδευτικούς Μ. Βαμβακάρη και Γ. Καλέμη:
"Αποτελεί προσδοκία των συντονιστών εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες και οι διακρίσεις που τις συνόδευσαν να αποτελέσουν έμπνευση και για άλλους εκπαιδευτικούς, μαθητές αλλά και γονείς και να ασχοληθούν ενεργά με τις κατασκευές. Επίσης η προοπτική της ένταξης τέτοιων δραστηριοτήτων κάποια στιγμή στο επίσημο σχολικό πρόγραμμα, το οποίο παραμένει θεωρητικοκρατούμενο και σχετικά αποκομμένο από τις πρακτικές εφαρμογές, αποτελεί επίσης προσδοκία μας.
Η τεχνογνωσία υπάρχει, η αναγνώριση, ειδικά από το εξωτερικό, έχει έλθει, μένει στις εκπαιδευτικές αρχές να μας αξιοποιήσουν παραχωρώντας μας περισσότερους βαθμούς ελευθερίας για την εφαρμογή όσων γνωρίζουμε καλά να κάνουμε".